Lazania klasyczna z domowym makaronem

Moje dziecko jest jak kot Garfield! KOOOOCHAAAAA LAAAZAANIEEE! :) Dla niej, dla mojego smakoszka szukałam przepisu idealnego.I chyba znalazłam tu. Z małymi przeróbkami lazania, która mi wychodzi jest naprawdę najlepsza! Co dla mnie najważniejsze nie jest mdła! Dzięki trikowi, który zastosował jakby to powiedziała moja córka "złoczyńca" Tony Soprano, a podpatrzony przez autorkę wcześniej wskazanego posta, mięso ma wyrazisty charakter i jest idealnie łagodzone przez sos beszamel. Domowy makaron zamiast kupnego, z którym zawsze jest problem (obgotowywać czy później jeść twardy?), to wyjście idealne o ile mamy czas na jego zrobienie. Jakże żałuję, że nie miałam mozzarelli i świeżej bazylii. Wtedy już nic więcej do szczęścia nie byłoby mi  potrzebne!



Lazania klasyczna
Ragu mięsne

  • 1 kg mięsa mielonego
  • 700 g sosu pomidorowego/pomidorów w puszce
  • 2 łyżki koncentratu pomidorowego
  • 1 cebula -posiekana
  • 1 marchew -starta na drobnych oczkach
  • kieliszek czerwonego wina
  • 500 ml rosołu/bulionu z kostki
  • 3 ząbki czosnku
  • 2 łyżki octu balsamicznego
  • 4 łyżki oleju
  • sól, cukier, pieprz
  • oregano, bazylia (świeży tymianek)

Najpierw na rozgrzaną patelnię wlewamy 2 łyżki oleju i wrzucamy posiekaną cebulę, po chwili dodajemy marchew. Gdy warzywa lekko się podsmażą wrzucamy mięso (rozdzielamy je na patelni widelcem, aby nam się nie posklejało).

Przyprawiamy solą, pieprzem i zalewamy winem. Gdy wino odparuje, dolewamy po trochu bulionu (ja rozpuszczam 1 kostkę bulionu wołowego na 500 ml wody gdy nie mam rosołu). Gdy bulion wyparuje wlewamy sos pomidorowy i 2 łyżki koncentratu pomidorowego.

Dusimy mięso na małym ogniu ok. 45 minut (podobno im dłużej, tym jest lepsze!). 10 minut przed końcem wciskamy 3 ząbki czosnku, przyprawiamy ziołami, 2 łyżkami octu balsamicznego, solą, pieprzem i cukrem. Pod koniec sprawdzam jeszcze raz smak, często przy tak dużej ilości pomidorów i octu balsamicznego, trzeba jeszcze raz dodać cukru! Odstawiamy.

Makaron domowy
W czasie duszenia ragu, przechodzę do robienia ciasta:

  • 200 g mąki
  • 1 łyżeczka soli
  • 2 łyżki oliwy z oliwek lub zwykły olej
  • 4 lekko roztrzepane jaja

Wszystkie składniki wrzucam do miksera, który mi je dokładnie wymiesza. Wyciągam ciasto, które jest przeważnie w kawałkach i ręcznie wyrabiam kilka minut, zawijam w folię i odkładam do lodówki na 20 min.

Po tym czasie wyciągamy ciasto, wałkujemy bardzo cienko na 1-2 mm. Wykrawamy 3 płaty wielkości naszego naczynia do zapiekania lazanii.


Sos beszamel

  • 60 g masła
  • 4-5 łyżek mąki
  • 3 szklanki mleka
  • gałka muszkatałowa
  • sól, pieprz, cukier

Do masła stopionego na patelni dodajemy mąkę, mieszamy  chwilę i po trochu wlewamy mleko. Trzeba bardzo dokładnie i energicznie mieszać, by nie było grudek. Doprawiamy solą, pieprzem, startą gałką muszkatałową i odrobiną cukru. Odstawiamy na chwilę.

Lazania
Na spód naczynia do zapiekania lazanii kładziemy:
1. sos beszamel
2. makaron
3. mięso
4. makaron
5. sos beszamel
6. mięso
7. makaron
8. sos beszamel
9. ser mozzarella/żółty
Zapiekamy 45 minut w 190 stopniach. Aby ciasto się nie spiekło, ale było miękkie, trzeba je przykryć folią w trakcie pieczenia. Smacznego!


Komentarze

  1. Ale apetyczna! Wygląda świetnie, pycha:)

    OdpowiedzUsuń
  2. I ja się zaliczam do grupy Garfieldopodobnych...za kawałek dobrej lazanii dam się pokroić ;)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz